close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

סיוע להורים בטיפול רפואי

מערכת שורשח אדר א, תשעט13/02/2019

איך לסייע להורים המזדקנים לקבל טיפול רפואי ראוי גם כאשר הם אינם מתפקדים

תגיות:
אין אף אדם שהזקנה פוסחת עליו וזהו התהליך הטבעי שמתרחש בחיים של כולנו. במשפחות בהן חיים הורים מבוגרים, אין ספק שקשה לילדיהם בני הארבעים והחמישים לראות את מי שהיוו עבורם סמל ליציבות ומנהיגות - קמלים מול עיניהם ולעיתים גם מאבדים מהיכולת לתקשר באופן שוטף ובהיר עם סביבתם. חלק מן הצעדים והתהליך הטיפולי בהורים המבוגרים מתנהל, בלית ברירה, בהתאמה למצבם הרפואי והנפשי והוא איננו תמיד ניתן לשליטה. במקביל, החלטות רבות וניהול מצבים מסוימים מן החיים, לפחות באופן חלקי, יכולים בהחלט להינתן בידיו של האדם הקשיש – זאת על בסיס פעולות שהוא ביצע בשנים שבהן תפקד באופן
מלא, אשר עתידות לסייע לו בשנים הקשות יותר הנכונות לו. כיצד אפשרי לשלוט על איכות הטיפול הרפואי של קשישים ומה ניתן לעשות מלכתחילה, על מנת לייצר מצב אופטימלי בכל הקשור לקבלת החלטות בעניין זה?

היכולת של אדם להשפיע על התנהלות חייו בזקנתו העתידית, כבר בעודו צעיר
אין צורך להמתין לכך שאדם יגיע לגיל הזקנה בכדי שהמושכות בכל אשר להחלטות הנוגעות לגופו, יהיו לגמרי בשליטתו. המטרה של מתן ייפוי כוח מתמשך לטיפול רפואי הוא לאפשר, שנים מראש, לאדם להחליט מיהם האנשים שהוא מעוניין שינהלו את ענייניו הרפואיים בעתיד, מתוך הנחה כי בחירה נבונה של הדמויות הללו – תוביל להקפדה יתרה על איכות הטיפול הרפואי שיינתן לו.
ברוב המקרים, ייפוי כוח או אפוטרופסות ניתנים באופן אוטומטי לילדיהם המבוגרים של קשישים בלתי מתקשרים אשר אינם מתפקדים, זאת בכדי שפרוצדורות רפואיות מסוימות יתרחשו כאשר ניתנת הסכמה מדעת של אדם שהוסמך לקבל החלטות בשם המטופל. זו יכולה להיות הסכמה לניתוח, אישור מתן תרופות מסוימות או אפילו הסכמה להפסקת הטיפול דווקא, כאשר זה הדבר שנראה שעשוי להיטיב עם איכות חייו של הקשיש החולה.

הקושי הרגשי הקיים אצל מיופיי הכוח וכיצד מתמודדים עמו
מדובר בנושא מורכב מאין כמותו, בייחוד כיוון שכאשר אדם מגיע לגיל הזהב, זהו גיל מבוגר ומאוד רגיש בהיבט הפיזי, שבו לכל טיפול רפואי ולעיתים גם פשוט יחסית, עלולות להיות השלכות מסכנות חיים. מסיבה זו קשה לקרוביו של המטופל לשאת באחריות ובתחושת ה"אשמה", במידה והטיפול הרפואי שניתן בהסכמתם – בסופו של דבר לא צלח והמצב הוביל להידרדרות רפואית או חס ושלום לפטירתו של המטופל.

בדיוק בגלל זה, כאשר מיופה הכוח מקבל עליו את התפקיד החשוב הזה זמן רב מראש, בעצם ידוע לו באופן מוחלט שההורה או קרוב המשפחה שבחר בו לתפקיד זה – סומך עליו לחלוטין בכל החלטה. המשמעות של מתן ייפוי הכוח המתמשך אשר ניתן ישירות על ידי "המטופל העתידי" בעודו צעיר ובעל מחשבה בהירה ולא נוצר בשל סיטואציה ובלית ברירה, היא שכל החלטה שתתקבל אמנם תישקל בכובד ראש, אך במקביל לביצועה בפועל מתוך ביטחון והשלמה עם כך שזה מה שהמטופל היה באמת מעדיף, לו יכול היה לקבל את ההחלטה הספציפית בכוחות עצמו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה